20 év, prémium, IT-stratégia

2018 biztosan izgalmas év lesz az IT cégek számára. Leginkább a nemzetközi válság hatására elindult egy olyan folyamat, amelynek eredményeként a vásárlói igények két, egymástól jól elkülöníthető csoportra osztódtak: prémium és tömeg. Persze ezek a kategóriák mindig is léteztek, hiszen voltak olcsóbb és drágább termékek/szolgáltatások a piacon. Ezért is különböztetik meg a mostani állapotokat egy „valódi” jelzővel. Mi is áll e mögött a kifejezés mögött? Erről beszélgettünk az IT szektor valódi prémiumot előállító szereplőjének, a Neuronnak vezetőjével, Bodrogközi Lászlóval.

A tavalyi évben is beszélgettünk többször, akkor jelentős fejlődést prognosztizáltál a Neuronnál. Milyen lett végül 2017?

A terveken felüli teljesítéssel zártuk az évet. Bármelyik mérőszámot is nézem, még a saját elvárásainkhoz képest is jobbak voltunk, és ez mérhetetlen örömmel tölt el.

Akkor ez egy kiugró év volt számotokra?

Érdekes, hogy nem nevezném kiugrónak! Inkább egy stabil, tudatos folyamat végrehajtásának újabb eredménye ez a siker, hiszen egyre tisztábban kezdem látni 2018-at, és újból előrébb fogunk lépni. Legalábbis a jelenlegi szerződésállomány erre enged következtetni.

Nem egyedi, de nem is gyakori ez a folyamatos fejlődés az IT területen az elmúlt években. Vannak cégek, akik mondhatni hihetetlen mértékben fejlődnek, vannak viszont – és ők a többség – akik kínlódnak. Minek köszönhető ez a kétarcúság?

Úgy gondolom, hogy a legutóbbi gazdasági válság kíméletlenül tisztította a piacot. Ha körbenézünk láthatjuk, hogy ma már nem elegendő egy átlagosan jónak számító IT megoldást letenni az asztalra. Az ügyfelek vagy egy olyan IT hátteret szeretnének, ami „azért működik” és akkor az legyen egyértelműen olcsó vagy pedig valóban professzionális, jövőbe mutató az üzletet fejlesztő megoldást akarnak és ennek az árát meg is fizetik. A középút már nem járható, és akik nem tudtak elmenni a valódi prémium irányba, azok a tömegben küzdenek.

De ha ez ilyen egyértelmű, akkor miért nem halad mindenki a prémium irányába? Ott van az üzlet, nem?

Ezt nagyon egyszerű így kimondani, de a hazai IT piac sajátosságait ismerve, sokkal nehezebb végrehajtani. Először is, sokak számára nem tiszta teljesen, hogy mi is az a prémium. Azt gondolják, hogy a legrészletesebb szakmai megoldás vagy az, amit a legtöbben választanak. Csakhogy az újabb generációs döntéshozók számára, főként a 21-32 illetve a 33-44 évesekről beszélek, a prémiumhoz hozzátartozik a kiszolgálás, a brand, a szakemberek fellépése, üzleti látásmódja és még sorolhatnám mi minden.

Ez érthető, hiszen minden személyiségtípusnak mást jelent a prémium. Mi a helyzet azokkal, akik tudják, hogy mi a valódi prémium és el is akarnak indulni abba az irányba, de még sem működik a dolog. Mi szükséges a cél eléréséhez?

Erről sokat értekeztünk már a prémium stratégiánk megalkotása előtt. Fel is állítottuk a kritériumokat. Az egyik, hogy feltétlenül szükség van brandépítésre. A folyamat egyes elemeinek értékelésébe most nem mennék bele, de a szakember gárda, a cégnév, az imázs elemek stb., mind részei a sikernek. Aztán szükség van egy komplex HR stratégiára. Úgy gondolom az egyik kulcsa a prémium létnek, hogy a legjobb szakemberek akarjanak a Neuronhoz jönni, és ami még fontosabb, itt is akarjanak maradni. Ehhez mi komplex talent management programot futtatunk, amit nem, hogy nem hagyunk kimerülni, de minden évben új elemekkel töltjük fel. Fontos, hogy minden cégnek szüksége van értékesítői csapatra. Ma már nem működik az, ami régen működött: amikor az ismerősök által szerzett üzletek jelentették az alapot, így a cégek úgy érezhették, hogy a szaktudás eladja magát. Ha a szaktudásunkat nem ismertetjük meg a potenciális vevőkkel, vagy azt sem tudjuk, hogy a mi szaktudásunknak kik a potenciális vevői, nehéz előre jutni. Az IT területen nagyon kevesen tudnak jó értékesítési csapatot építeni, szerintem ez kulcskérdés az üzletben. És természetesen maga a tudás, annak is az emészthető formában történő közvetítése az ügyfélkör felé. Ne gondoljuk azt, hogy csak azért, mert mi IT szakemberek vagyunk, az ügyfél is az. A legkomplexebb tudás átadása is könnyebb, ha az „termékké van formálva”, és ebben mi nagyot léptünk előre az elmúlt években.

Értem. Említetted az HR stratégiát. Ezzel mindenki foglalkozik, de nem sokan járnak sikerrel. Mik a kritikus elemei egy jó HR stratégiának?

Nálam okosabb szakemberek azt gondolják, hogy az első elem az idolizmus. Egy mai vezetőnek idollá kell tudnia válni, és ehhez imázst kell építeni. Akkor jönnek a fiatal tehetségek a céghez, ha látják, van kiktől tanulni. A másik fontos elem a kiválasztás. Személyiség alapon kell meghatározni azt, hogy az az adott tehetség idevaló-e, megfelel-e a kiválasztott szakterület elvárásainak, és erre kell felépítenünk a motivációját. A Neuronhoz már ötödik éve nem kerülhet be új ember komplex személyiség elemzés nélkül. A harmadik meg az adott személyiségekből álló csapatra kialakított egyéni komplex talent management program menedzselése. Persze a szakmai technológiai képzések azok, amitől végül szakemberré válnak. Szóval, nem kis munka, amit a legkisebb KKV-nek is ráadásul profin kell végeznie, ha labdába akar rúgni!

Mi a 2018-as hívószó a Neuron számára? Milyen újdonsággal szolgáltok idén?

A hívószó az „IT stratégia”. Az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy ebben egyre több támogatást igényelnek az ügyfelek, főként a hazai cégek. Érthető, hiszen egyre több, dinamikusan fejlődő hazai céggel találkozhatunk, ahol a stratégiai célok üzleti szempontból már meg lettek fogalmazva 1-2 évre előre. Viszont az IT háttér felépítése általában az üzleti célok után kerül napirendre. Márpedig többféle módon lehet építkezni IT oldalon is. El lehet évente költeni nem kis összeget, hogy utolérjük IT oldalon az üzletet, vagy meg lehet tervezni komplexen az infrastruktúrát, és így az évek alatt komoly összegeket spórolhat meg és többletbevételt is termel a vállalkozás. Ehhez persze értenünk kell az üzlethez és az IT-hoz egyaránt. De erre a Neuronnál komolyan képezzük a kollégákat, és úgy gondolom nagyon elől járunk jelenleg. Az IT stratégia egy külön „láb” lesz az életünkben, függetlenül attól, hogy majd mi végezzük-e a operatív végrehajtást, a rendszer felépítését vagy sem, a költséghatékonyságra, az igazi felhasználói elégedettséget generáló megoldásokra vonatkozó tanácsadást nyújtjuk majd ügyfeleink részére.

2018 viszont más szempontból is fontos év a Neuron életében!

Igen, 20 évesek lettünk! Még fura ezt így kimondani. A komplex kommunikációs programot ezzel kapcsolatban már elfogadtuk. Szeretnénk egy érett, nem túl szentimentális, inkább jövőbe mutató ünneplést tartani. Szeretnénk megmutatni, mi minden történt a Neuron háza táján ennyi év alatt!

Gratulálunk az évfordulóhoz, és a 2017-es évhez hasonló sikereket kívánunk 2018-ra is Nektek!

Kezdjen el gépelni és üssön egy entert a kereséshez