Az a drága család!

Ha valaki azt mondja nekem mondjuk két évvel ezelőtt, hogy a magánfelhasználású komplex családi személyiség- és viselkedés elemzések olyan részarányt képviselnek a RISE megrendeléseiből, hogy erről külön értékelést kell írni a Decision magazinba, valószínűleg körbemosolygtam volna az előrejelzést. Az önkritika viszont hasznos tulajdonság, és most gyakorolnom is kell, mert időközben ez a tevékenység önálló üzletággá nőtte ki magát!

Józan paraszti ész

A jelenség már csak azért is egyértelműen előrejelezhető lett volna, mert egyre több, főként menedzser apuka talált meg minket azzal a magánjellegű kéréssel, hogy definiáljuk és értékeljük a gyermeket, a gyermek és apa viszonyát és persze az egész család eredeti személyiségén alapuló harmóniáját vagy épp diszharmóniáját, magyarázattal szolgálva így a mindennapi családi életben jelentkező kihívásokra. És ha már van magyarázat, akkor nem maradhat el a tanácsadás sem, hiszen a lényeg ebben az esetben is az, hogy egy rendszer jobban funkcionáljon a jövőben. Nem Marsbéli az ötlet, hiszen leginkább a két új generáció, az 1973-1996 között született menedzserek számára kiemelt jelentőségű a család menedzselése, a magánélet sikere. Ismert tény, hogy egy modern üzletember életében összefolyik az üzlet és a privát szféra. Ráadásul ma már azt is tudjuk, hogy ellentétben a 20-30 évvel ezelőtti megkérdőjelezhető racionalitással bíró tanításokkal nem azt kell megtanulni, hogyan lehet a kettőt hermetikusan elzárni egymástól, hanem éppen azt, hogyan lehet összhangba hozni a két ökoszisztémát. Tévúton jár az, aki abban reménykedik, hogy délután 5-kor vagy 6-kot majd eldobja a klaviatúrát és nem fog éjszakákba nyúlóan dolgozni, ez lesz a siker kulcsa. Menedzserként muszáj, hogy szeressük a munkánkat, így a munkával töltött idő tud átalakul egyfajta privát hobbivá. És még mielőtt bárki azt mondaná, hogy ezek túl idealista gondolatok, annak azt üzenem, hogy most, ezen az erősen munkaerőhiányos piacon bizony valódi lépéseket lehet tenni ebbe az irányba. És ha már ezen dolgozunk, akkor a menedzserek számára fontos kérdések, mint amilyen a párkapcsolat vagy a gyermeknevelés, szintén nem állhat meg a magánélet és üzleti élet határán. Amikor egy menedzser talál jó rendszert, egy remek megoldást az üzleti életben, megpróbálja azt átemelni a magánszférába is. Ez a világ legtermészetesebb dolga! Így juthattunk el abba a helyzetbe, hogy 2017-ben több mint 1 000 családi elemzést végeztünk a RISE rendszerrel, vagyis közel 6 000 ember ment át szakértő kezünkön az elemzéseinken keresztül. A számokból az is látható, hogy a menedzserek nem álltak meg a szűken vett családnál, legtöbb esetben a szülőket vagy akár a legfontosabb barátokat is bevonva kértek komplexebb elemzéseket. Számomra elsőre meglepő volt, hogy abban az országban, ahol éveken keresztül azt hallgattam az idősebb cégvezetőktől és cégtulajdonosoktól, hogy mennyire félnek az emberek a valóságot látni és inkább negligálják annak létezését, ott a magánfelhasználásra kért elemzések terén pontosan az ellenkezőjét lehet tapasztalni. Ma már azt is bátran hozzáteszem, hogy az évek folyamán ugyanezt a kiemelt érdeklődést lehet tapasztalni a fiatalabbak körében. A mai 22-33 éves korosztály egyenesen követeli magának ezt az infót, a 34-45 évesek pedig felismerték, hogy ha sikeresek akarnak maradni vagy ha még csak a siker hajszolják, de nem akarnak lemondani a fényes jövőről, át kell esniük ezen. És ha magára már kíváncsi az ember, hogyan tudna szemet hunyni a számára legfontosabb emberek életének jobbá tétele felett?

Meglepő érdeklődő, meglepő megrendelők

A legnagyobb meglepetést természetesen nem a fenti tények okozták a RISE családi elemzésekkel kapcsolatban, sokkal inkább a megrendelők személye volt kuriózum. A RISE értékelések híresek arról, hogy valós képet adnak egy személyről, feketén-fehéren. Akkor is megteszik ezt, ha az elemzett személy az elemzett pozícióban nem megfelelő helyen van. Az ezzel való szembesülés komoly stresszt jelent, mivel hatalmas rizikót vállal, ha ennek hatására pont az eddigi irány ellentétét választja jövőként. Nem mellékesen, a munkaadója is rosszul jár, hiszen nem kapja meg a várt teljesítményt az adott területen. Ilyenkor az elemzés értékelése nem a legkellemesebb feladat, hiszen konkrétan bemutatja, hogy váltani kell, ami sok esetben évtizedes karrierutak drasztikus változását is jelenti. Több olyan céges fejlesztés volt, ahol magas pozícióban lévő menedzserektől kellett megválni a siker érdekében, ahol számukra úgy tűnt, nincs továbblépési lehetőség. De ebben az esetben is a jövőbeni sikerre kell koncentrálni, vagyis a szervezetbe már nem illő embereknek távozniuk kellett. Az első alkalommal még döbbenten fogadtam egy olyan telefont, ahol egy ilyen szervezetfejlesztés során kieső üzletember hívott fel. Értékesítési igazgatóként nem volt megfelelő munkaerő a partnernél, így kénytelenek voltak megválni tőle. Aztán pár hónap alatt új kihívást, új állást talált magának, a mint a telefonból megtudtam, vitte magával az elemzését és egészen határozottan ilyen irányban kért fejvadász segítséget, amit meg is kapott. Ügyvezető lett egy hasonló méretű, de teljesen más kultúrával rendelkező cégnél. A telefonhívás oka pedig az volt, hogy szerette volna, ha mi mérjük fel a jelenlegi cégét, ugyanazzal a módszerrel, amivel őt is értékeltük anno. És ha már telefonon beszélgettünk, megkérdezte, hogy van-e lehetőség arra, hogy a feleségét és édesanyját is bevonjuk egy elemzésbe, hiszen neki megváltoztatta az életét az értékelés, még ha elsőre kellemetlen is volt. Neki picit későn érkezett az életébe a váltás, de 46 évesen még újra tudta szervezni az életét és most boldog ember. A család két további tagjának elemzése után aztán következett a kapcsolataik értékelése, majd a gyerekek elemzése, aztán a gyermekek továbbtanulásával kapcsolatos kérdések. A folyamat már egy ideje zajlik és azóta minden karácsonykor vagy amikor a gyermekkel kapcsolatosan olyan esemény történik, aminek sikerét az elemzésnek tulajdonítják kapok egy köszönő emailt. A folytatásban is először olyan üzletemberek kértek családi elemzést, akik már az üzleti életben értékelve lettek és azt kiemelten hasznosnak találták. Aztán persze már jöttek olyan megrendelések is, akik csak hallottak rólunk, vagyis ajánlás útján vásároltak.

Másik fontos célközönség

A másik nagy megrendelői csoport mostanság kezd kialakulni. Elsősorban a Yellow Road Systemmel történő együttműködésünk kapcsán. A YRS csapata komplex fizikai, képességi és személyiség vizsgálatot nyújt a sport területén, nem csak élsportolók számára. Mivel a személyiségelemzés a RISE alapján kerül meghatározásra, így folyamatosan érkeznek partnerek a YRS csapatától. Ők is megdöbbenéssel tapasztalták, hogy bár az eredeti fókuszban a sportegyesületek voltak, az első megrendelés mégis a civil szférából érkeztek. A sportegyesületek ugyanis a gyermekek esetében a szülőket tájékoztatják először, lehetőséget adnak szülői értékezletek összehívására, majd ott a rendszerek bemutatására. Az ott ülő, elsősorban menedzser szülők azonnal észreveszik a rendszerben rejlő lehetőséget, és nem várnak arra, hogy majd a sportegyesület valamikor nekilát ennek, hanem önállóan tesznek lépéseket. Ráadásul így egészen konkrétan fel tudják tenni a kérdéseiket az edzőktől és sportszakemberektől távol. Nem csoda, hogy az első kérdések általában arra irányulnak, hogy az adott sportágban a gyermek lehet-e valódi élsportoló vagy sem. És bármilyen hihetetlen is, ez az adott sportágban, a gyermek személyiségének ismeretében egészen pontosan beazonosítható. Az is, ha személyiségénél fogva egy jó középszerű sportolóvá tud válni a gyerkőc és az is, ha személyiség oldaláról komoly hasonlóságokat mutat jelenlegi vagy múltbéli híres sportolókkal. Aztán persze a sporttal kapcsolatos kérdések kapcsán, ha már komplex személyiségelemzés készül a gyermekről, rögtön információhoz jutnak a gyermek otthoni nevelésével és az iskolai eredményeivel kapcsolatban, leginkább arról, hogy mi történik vagy ami még fontosabb: mi miért történik a gyermekkel. Tehát pillanatok alatt fordul át a szimpla élsportolói kérdéskör egy komplex családi elemzéssé, a kapcsolatok értékelésével és a gyermekek jövőjének tervezésével.

Nem nagy business, de… óriási felelősség!

Az első rácsodálkozások után azonnal döntést hoztunk: ha az emberek megtisztelnek bennünket azzal, hogy saját magánpénzből kérjenek akár jövőjüket is meghatározó véleményt, elemzést, tanácsot, akkor ebbe a területbe további kutatásokat kell kezdenünl. El is indítottuk a tesztjeink fejlesztését, a tanácsadói háttér növelését és fejlesztését. Ennek köszönhetően ma már komplex rendszerünk van arra, hogy a családokban valóban olyan felmérést végezzünk, amely jelentős mértékben növeli a család életszínvonalát, boldogságát. Tudom jól: ez a boldogság szó olyan elcsépelt, meg nem is annyira üzleti, de tartsanak idealistának, saját élettapasztalatból kiindulva is mondhatom, hogy a legfontosabb, megfoghatatlan, de abszolút érzékelhető fogalom ez az életünkben, amelyért érdemes lépéseket tenni. Két év tapasztalatával a hátam mögött azzal is vitába szállnék, hogy nem éri meg ezt az üzleti lábat üzemeltetni vagy fejleszteni. Bár valóban társadalmi felelősségünk tudatában kezdtünk bele ebbe a tevékenységbe, de ma már komoly üzleti jelentősége és hatása is van a munkánknak. Hiszen ezek az üzletemberek visszatérve az üzleti életbe, direkt megrendelőinkké léptek elő. Ki ne hinne egy olyan rendszerben, ami pozitív irányban változtatta meg saját magánéletét, tette sikeressé a gyermekét vagy simította ki családi kapcsolatait? A felelősség részéről nem is kellene beszélnünk, de ha valamihez, akkor ehhez a tevékenységhez igazán szükséges a jó értelemben vett alázat. Hatalmas bizalom az, ha egy ember a magánéletéről mesél, beszámol, információt oszt meg. Ezzel bizony nagyon okosan kell gazdálkodnunk. Igyekszünk is ennek az elvárásnak megfelelni!

Hogy mire alkalmazzák leginkább a családi elemzéseket ma a magyar üzletemberek? A tesztek képesek kérdések segítségével akár pár hónapos újszülöttekről személyiségirány véleményeket adni a szülőknek, segítve ezzel a gyermek megértését és nevelését. 10 éves kortól már a gyermekek is tölthetnek tesztet, amelyben sport, tanulás és az általános élet is elemzésre, értékelésre kerül. Tanácsokkal lehet ellátni a szülőket a neveléssel, a pályaválasztással és a motivációval kapcsolatban. A felnőttek kitölthetik a legkomplexebb üzleti teszteket, de a csapatelemzéseknél a családot tekintjük egy csapatnak, ahol a kapcsolatok menedzseléséhez, a családtagok megértéséhez adunk gyakorlati útmutatót.

Kezdjen el gépelni és üssön egy entert a kereséshez