Hazai cégek reputációja

A hazai cégek reputációja nemzetközi viszonylatban jelentős mértékben nőtt az elmúlt évtizedben. A hazai gazdasági szereplők egy része legalább is határozottan ezt állítja, hiszen több start-up tett szert világhírnévre ebben az időszakban. A 3B esetében is megfigyelhető, hogy egyre több cég fordul a nemzetközi piacok felé, így a stratégiai tanácsadási szolgáltatások egyik fő céljává az expanzió támogatása vált. Ennek az igénynek a kielégítésére bővült ki a 3B csapata tavaly egy nemzetközi specialistával. Kevin Vermillionnal, a 3B International Expansion igazgatójával beszélgettünk.

A hazai üzleti életben már nem ismeretlen a neved, hiszen több cégnek segítetted és jelenleg is segíted a külföldre jutását. De azért mondanál pár gondolatot magadról a Decision magazin olvasóinak?

Az USA-ban nőttem fel, ahol közgazdasági és jogi pályán folytattam tanulmányaimat. Igen korán bekerültem az amerikai kormány alkalmazottai közé, az speciális „negotiation” területen építettem meglehetősen gyors karriert, igazgató lettem. Nem vagyok az a „tipikus” amerikai. Édesapám a hadsereg orvos specialistája volt, így az USA egész területét bejártuk, az ország összes gazdaságilag meghatározó részén laktunk. Ezt ma már tudom értékelni és óriási előnyként élem meg az üzletben, bár akkor nem rajongtam a 2-3 évente történő költözésekért.

Hogyan kerül egy magad fajta fiatal, karrierje csúcsa közelében lévő szakember Magyarországra, a 3B-hez?

A 3B-nek már évek óta segítek szabadúszóként nemzetközi terjeszkedési projektekben. Munkájukra jellemző, hogy az a külső tanácsadó, aki bizonyít, előbb-utóbb kap egy olyan lehetőséget, amivel nem ér fel egy adott munkahelyen felépíthető karrier sem. Én is így jártam. Miklós (Palencsár Miklós, a 3B egyik alapítója, a magyar lokáció CEO-ja) megkeresett egy visszautasíthatatlannak tűnő ajánlattal. Mivel Budapestet már ismertem, és nem túlzok, ha azt mondom, hogy rajongtam a városért, így meghoztam életem egy legfontosabb döntését, és ideköltöztem.

Milyen ajánlatot tud tenni egy hazai tanácsadó cég, még ha nemzetközi megbízásokkal, hálózattal is rendelkezik, hogy egy magadfajta sikeres amerikai üzletember Magyarországra költözzön?

Igazi, felelősségteljes, abszolút egyedi és prémium szintű megbízásokat. Kiemelt szakmai fejlődést és egy olyan felfogást, ami nagyon jól ötvözi az amerikaiak sikerorientációját az európaiak realista és intelligens megközelítésével. Itt komoly cégek jövőjét építjük, a felelősség pedig hatalmas egy-egy fejlesztés során. Viszont az elismerés is kiemelt, mind erkölcsileg, mind anyagilag. Én mindig szerettem azt a környezetet, ahol konkrétan nyomon lehet követni a munkám eredményét. Ha valakit mi viszünk ki a nemzetközi piacra és jönnek a nemzetközi megbízások, amelyek jelentős szintemelkedést jelentenek az adott cég bevételében, profitjában, a megbízó tulajdonos életszínvonalában, az egyértelmű és megmásíthatatlan eredmény.

Mit értünk pontosan international expansion alatt a stratégia tanácsadásban?

Egy komplex üzletfejlesztési folyamatot, amelynek során egy adott lokális céget megvizsgálunk és megállapítjuk, hogy alkalmas-e arra, hogy helyt álljon a nemzetközi porondon. Ha a válasz igen, akkor a konkrét kutatás következik, amelynek során az adott cég profiljához leginkább illő lokációkat megtaláljuk. Ha ez is megvan, jöhet a termékportfólió és az értékesítés, illetve a kommunikáció felkészítése, átalakítása, hogy az nemzetközi szintű és fókuszú legyen. És végül a szükséges külföldi szervezet felépítése. Tehát a tulajdonosnak „csak” annyi a dolga, hogy, a megfelelő információk birtokában meghozza a döntést, a többi a mi munkánk.

Ezzel foglalkoznak Magyarországon más cégek is. Mi a ti előnyötök, mivel tudjátok ti másként levezényelni ezt a folyamatot?

Nagyon fontosnak tartom, hogy azt a lokációt, ahova szánjuk a terméket, ne csak hallomásból vagy kutatásokból ismerjük, hanem konkrét tapasztalatunk legyen róla. Az USA-ba például úgy bemenni, hogy valamikor éltünk kint vagy soha nem is éltünk ott, csak kutattuk, nagyon veszélyes. Az is veszélyes, ha egy helyi tanácsadó cégre bízzuk a folyamatot, hiszen számukra a kis európai cégek sosem lesznek igazából a fókuszban. A legnagyobb előnyünk pedig, hogy az előkészítési folyamat nálunk rendkívül alapos és csak akkor kezdünk neki az expanziónak, ha annak valóban van sikeres kifutása. Persze rossz egy tulajdonosnak azt hallani, hogy az ő cége vagy terméke nem alkalmas egy expanzióra, de ezzel jelentős mennyiségű ablakon kidobott pénzektől mentjük meg ügyfeleinket. Ma még mindenki azt hiszi, hogy kimozdulni Magyarországról több százmillió forint befektetést jelent. Mi most vagyunk benne „nyakig” egy projektben, ahol a tulajdonosnak nem kerül 30 millió forintjába az, hogy nemzetközi projekteket kapjon. Ugyanez a helyzet egy másik partnerünknél, aki magyarországi projektekhez úgy jutott hozzá, hogy nemzetközi cégekkel szövetkezik egy adott tenderen. A jutalom pedig több milliárdos projekt mindkét esetben. Az expanzió ma már nem luxus, csak okosan kell művelni!

Ez már a ti általatok felépített értékesítési hálózatnak köszönhető? Hogyan indul be így az üzlet?

Mi végzünk konkrét pre-sales tevékenységet is. Vagyis a tulajdonos és cége teljesen előkészített üzletet kapnak tőlünk. Mindenki jól jár, hiszen ő nem szór el rengeteg pénzt és mi is megkapjuk a nem kis összegű sikerdíjat.

Hogyan néz ki egy ilyen projektnek a költségszerkezete? Ha valaki arra adná a fejét, hogy belevágjon egy nemzetközi terjeszkedésbe?

Az első fázis az adott szektor, cég és profil specifikus nemzetközi piackutatása. Ezután egy havi átalánydíjas időszak következik, amelynek során felkészítjük a céget a nemzetközi expanzióra, közben pedig elkezdődik a pre-sales tevékenység is. Ez az időszak nagyjából egy évig tart. A folytatás innen a partnertől függ. Eddig minden partnerünk megtartotta a havi díjas konstrukciót, hogy a nemzetközi támogatást minden területen megkapja, ez alatt az időszak alatt a bekerülő üzletek után jutalék számítódik. Persze ebben a szakaszban már „nem fáj” semmi, hiszen az igen impozáns extra profitból kerülnek kifizetésre a díjak. Ha tehát az első egy év költését viszonyítom ahhoz, hogy a nálunk most futó partnerek már próbáltak külföldre jutni előttünk is és e költöttek 240 millió, vagy épp 310 millió forintot nulla eredménnyel, a mi megoldásunk rendkívül költséghatékony.

Mi az, amit leginkább kiemelnél a magyar cégekkel kapcsolatos tapasztalataidról nemzetközi terjeszkedés tekintetében?

Az egyik, hogy az igazi angol tudás hiánya az egyik legnagyobb akadály a cégek számára. Nagyon sokszor tapasztaltam, mióta Magyarországon vagyok, hogy amikor egy nemzetközi projektre keresünk megfelelő szakembert, szemrebbenés nélkül beírják, hogy „fluent english”, és hát a szint, ahogy beszélnek, az elfogadhatót sem éri el. Az a tulajdonos persze, aki nem beszéli magas szinten a nyelvet, ezt nem tudja felmérni. További fontos dolog, hogy a „lektorált” angol fordításokra alapuló weboldalakon egy hetes munkát kell végeznünk, hogy az valóban az amerikai vagy UK üzleti nyelven elfogadható legyen. Ezen felül azt is egyértelműen tapasztaljuk, hogy úgy piacot és leendő partnereket keresni egy magyar cég részéről, hogy mindezt egy amerikai csapat végzi, teljesen más. A magyar cégek rendkívül unikálisak a saját területükön. Sokszor túlságosan is, pedig a sikeres nemzetközi indulásnak az egyik lényeges pontja, hogy egyszerűbben értelmezhető termékeket alakítsunk ki számukra. Azt is tapasztaljuk ugyanakkor a magyar cégek külföldi reputációja jelentősen növekedett az elmúlt években. Azért mégis Rubik, Neumann, Szent-Györgyi Albert nemzetéről beszélünk és ezzel mindenki tisztában van. A magyar agy híres, csak el kell tudni adni az adott nemzetek nyelvén.

Értem. Az üzletről nagyon sokat beszélgettünk. De azzal gondolom egyetértesz, hogy a sikeres embernek a magánélete ugyanolyan fontos. Hogyan tudod ezt menedzselni Magyarországon?

Szerencsés ember vagyok. Számomra a magánélet tökéletes felépítése a legfontosabb, hiszen az üzleti sikerek erre épülnek. Eleve a felajánlás elfogadásakor már ott volt, hogy ezzel a lehetőséggel nem csak nagyon impozáns karriert, de nagyon boldog magánéletet is kapok. Stabil és boldog párkapcsolatban élek. Nagyon fontos számomra, hogy Magyarországon, a közvetlen társaságomban olyan emberek vannak, akik „valódiak”, nincs az a színjáték, ami nagyon sokszor végig kísérte az életemet. Tudom, hogy sokan mondanak határozott véleményt a magyar népről, sokszor negatívat. De nekem nincs szükségem a „fake” mosolyra. Ha Magyarországon az emberek rosszkedvűek, akkor azok, ha boldogok, akkor látod rajtuk. Az egész társaságomban az őszinteség és korrektség uralkodik, szóval itt igazán boldog életet tudok élni.

Köszönöm a válaszokat!

Kezdjen el gépelni és üssön egy entert a kereséshez