ONLINE STRATÉGIA!

A Neuron egyre határozottabban lép fel az online stratégia piacán. Az IT megoldásokat kialakító cégektől ez nem egészen megszokott, ez a terület általában a kommunikációs szakemberekhez tartozik. Azonban egyre több hazai vállalkozás dönt úgy, hogy nem elegendő a marketing beszéd, az online tudást annak szakértőitől kell beszerezni. Bodrogközi László mesél az elmúlt időszak tapasztalatiról.

Szerinted mik a meghatározó elemei egy jó online stratégiának?

Véleményem szerint a legfontosabb része egy online stratégiának az, hogy megtaláljuk a már ismert, illetve a még csak potenciálisnak mondható célcsoportunkat az online világban! Ehhez tudnunk kell, mi is a központi üzenetünk, amit „szórni akarunk” a nagy világban! No és ha már IT oldalról közelítjük meg a kérdést, elengedhetetlen, hogy a 21. század által kínált összes technikai eszközt használva alakítsuk azt ki. Ez pedig a web és a mobil alapú megközelítést jelenti.

Mitől rossz egy online stratégia, mik az alapvető hibák a hazai piacon e területen?

A legnagyobb „hiba”, ha lehet így mondani az, hogy egyáltalán nincs a cégeknek online stratégiájuk. Persze mióta üzletfejlesztési projektek aktív szereplője is vagyok, és ott látom, üzleti stratégia is ritkán épül tudatosan, számomra ez a tény már nem meglepő. Ezt a hiányt egyébként nem csak a kkv szektorba tartozó vállalkozásoknál látom, a megállapítás a nagy vállalatokra is igaz. Online aktivitás van, de igazi céltudatos, jól felépített stratégia nincsen.

Erről sokan írtak már egyébként, szerinted mi az oka?

Igazából kétféle megközelítés létezik Magyarországon. Az egyik, hogy az online hirdetések középpontjában a Facebook, illetve az Adwords áll, hiszen így megnyugodhat a cég, hogy online jelen vannak, és a költségvetésből sem kell nagyobb összeget a megjelenésekért fizetni. A másik hozzáállás még szomorúbb, hiszen ők egyszerűen nem hirdetnek, mert nem éri meg….még ezeken a csatornákon sem!

Ennek a hiánynak a pótlására hoztátok létre a Websoil terméketeket, ha jól tudom. De számomra a Websoil messze túllép, talán el is távolódik az online stratégiáról alkotott képtől, imázsépítés, személyiségvizsgálat, mi köze van ennek mindehhez?

Miután Magyarországon nincs online stratégia, így természetesen túlmutat. A Websoil túl kell mutasson a standard online alapú megoldásokon! Amikor tudjuk, hogy a célcsoportunk milyen személyiségjegyekkel rendelkezik, akkor egyszerűbb, gyorsabb, és nem utolsósorban hatékonyabb és persze olcsóbb is a kommunikáció. A taktika kialakításakor fontos szempont számunkra, hogy a megbízó cégvezető személyiségét megismerjük, hiszen az ő erőssége köré építjük ki az online stratégiát. Nincs ebben semmi ördöngősség, hiszen a komoly IT megoldások már régóta foglalkoznak a felhasználó személyiségével. Mi ehhez egy komoly, működő rendszert alkalmazunk kooperációval a rendszert kiépítő és fejlesztő céggel, a 3B Personality and Behaviour Based Business csapatával.

Hogyan zajlik egy személyiségvizsgálat a Websoil esetében, egyáltalán kinek a személyiségét vizsgáljátok és miért?

Minden esetben a döntéshozók (1-2 fő) személyiségtípusát vizsgáljuk. Ennek az az oka, hogy még jobban megértsük a motivációját a vezetőknek és esetlegesen feltárjuk azt, hogy mennyire tudnak ösztönösen kommunikálni a célcsoporttal. Ehhez támogatásként konkrét, komplex személyiségtesztet vásárolunk és elemeztetünk – 3B 4poles WLPB -partner cégünkkel, melyek az online stratégia nyelvére történő lefordítása a mi feladatunk.

Hogyan zajlik az imázsépítés a Websoil esetében, és miért van erre szükség?

Egy jó online kommunikáció alap alkotóeleme, a kiváló imázs megtervezése, kialakítása. Ha a meglévő arculat a célcsoport szempontjából megfelelő, akkor erre építve kommunikálunk. Ennek értékelése szintén a 3B feladata, akikkel ilyenkor igen intenzív kommunikáció zajlik. Ha a meglévő imázselemek – cégnév, dizájn, logó stb. – nem felel meg a kijelölt potenciális célcsoport személyiségjegyei által diktált elvárásoknak, akkor partnerünk nemzetközi kreatív részlege elkészíti az új imázsvilágot, amit mi prezentálunk a Websoil partner felé.

Hogyan fogadják az ügyfelek, hogy egy “ártatlan” online stratégiát kérnek és elkezditek elemezni őket?

Olyan esetről még nem hallottam, hogy egy potenciális ügyfél elállt volna a szolgáltatás megrendelésétől, mert félt volna egy elemzéstől. A megbízóink inkább örültek annak, hogy egy letisztult képet akarunk látni a cégükről, nem mellesleg eddig minden esetben telitalálatnak bizonyultak a javaslatok. Sokat jelent a személyes tapasztalat, hiszen négy évvel ezelőtt én magam is átestem hasonló „megmérettetésen”, így saját élményből tudom átadni ennek hatásait, értékét. Az általunk megtalált ügyfélkör nagyon nyitott, és számukra az üzletük fejlesztése valóban fontos. Látják, hogy új lehetőségek vannak a piacon, és ezeket szeretnék kellőképpen kiaknázni.

Hogyan fogadják azt az ügyfelek, amikor eléjük álltok, hogy szerintetek nem jó a jelenlegi imázsuk, egyáltalán milyen elemeket vizsgáltok?

Az ügyfeleink általában tisztában vannak az imázsuk problémájával, hiszen azt nem egyszer saját kútfőből, egyéni érzéseik mentén alakították ki.  Természetesen több imázsváltoztatás során találkoztunk ellenállással, a régi elemekhez történő ragaszkodással, de észérvekkel, illetve az új elkészült anyagok bemutatásával, minden esetben meg tudtuk győzni a partnereinket. De azért nem olyan nehéz egy saját gyártású ötletet lecserélni egy professzonális nemzetközi irányra!

Ez már azért inkább a klasszikus üzletfejlesztési irány, fel van erre készülve a Neuron?

A Neuron pontosan megtartja azokat a határokat, ahol még szakmailag elismert munkát tud végezni. Ha egy feladat ezen túlmutat, akkor a háttérben álló független professzionális szakértőből álló csapat végzi el a szükséges feladatokat. Olyat nem vállalunk amit nem tudunk megfelelően elvégezni. Ezt az irányt kellő előkészítés után indítottuk el. Raádásul a partnercégünk munkáját már négy éve testközelből tapasztaljuk, és igen jó a kapcsolat közöttünk, ami egy ilyen szoros együttműködésnél elengedhetetlen.

Az ügyfelek nem állnak bizalmatlanul a kérdéshez, amikor kiderül, hogy itt tulajdonképpen egy IT cég akar üzletet fejleszteni? Hogyan oldjátok fel ezt a konfliktust?

Az első beszélgetés során kiderül, hogy egy tapasztalt cégvezető beszélget egy másikkal, így már inkább többletértéket jelent, hogy a Neuron IT háttere segítségével képes megvalósítani, nem csak kitalálni az irányt. Pont ennek köszönhetően nagyon sok esetben felmerül a klasszikus üzletfejlesztés iránti igény a Websoil partner részéről. Ebben az esetben az igényt jelezzük a 3B felé, de még ha természetesen a Neuron ki is vonul a munkából, én személy szerint végigkísérem és konzultálom a folyamatot. Van már közös üzletfejlesztésünk egyébként a Websoil partnerségből.

Milyen fejlesztési irányokat tervezel a Websoilnál még? Egyáltalán van még szükség további fejlesztésekre ennél a terméknél?

Minden terméket folyamatosan fejleszteni kell, így a Websoil termékünk is számos fejlesztésen fog átesni, időről-időre. A Neuron által kidolgozott konstrukció fő elemeiben nem fog változni, a részleteket fogjuk tökéletesíteni. A Websoil projektek tapasztalatait alapján már dolgozunk további termékeken, hogy ezek a Websoil termékcsaládba fognak e tartozni vagy máshova, ez majd a termék bevezetésekor eldöntjük!

Kezdjen el gépelni és üssön egy entert a kereséshez