Az uralkodó generáció idoljai

Ha visszatekintünk az elmúlt évszázadra, soha nem látott fejlődést figyelhetünk meg, legfőképpen a technológia világában. Ebben a felgyorsult világban kell dolgoznunk, tanulnunk, élnünk és boldogulnunk egymás mellett, kortól és nemtől függetlenül.

Ehhez a felgyorsult világhoz kell alkalmazkodnunk, ez valakinek könnyebben, valakinek nehezebben sikerül. Nekünk, az uralkodó generáció tagjainak (1985-1996) azért megy könnyebben, mert éppen a technológiai fejlődés időszakában születtünk, nem éltünk meg világháborúkat, ám láttuk „élőben” leomlani a World Trade Center tornyait – emlékszem én pont otthon, a kanapén néztem végig élőben a TV-ben -, emellett átéltük a gazdasági világválságot is. Ehhez a generációhoz szorosan hozzátartozik az idolok csodálata, mivel nagyon fontos, hogy fel tudjunk nézni valakire, követni tudjunk valakit, legyen szó valós személyről, vagy akár egy olyan figuráról, akit magunkban alakítunk ki, több emberből ollózunk össze.

A generációnknak egyébként ugyanolyan problémái vannak, mint a megelőző̋ korok fiataljainak: az identitás keresése, az élet nagy kérdéseinek feszegetése, a megfelelés stb., de a technikai lehetőségek olyan új kereteket adnak életüknek, amitől magatartásunk hirtelen még inkább érthetetlenné válik az idősebbek számára. Egy átlag fiatalnak több száz, vagy akár ezer kontaktja van, mire elkezd dolgozni. Külön Facebook csoportok alakulnak a különböző iskolák, csoportok, házak alapján. Pillanatok alatt futnak körbe olyan információk, amelyekért az idősebb korosztálynak verítékkel kellett megküzdenie.

Az idol kiválasztása nem egyszerű, és sokunkban él az a vágy, hogy mi magunk is idollá váljunk, de ez természetes, hiszen egy tehetségkutató műsorokkal teli világban nőttünk fel. Ezért is van, hogy már a munkahelyünket is úgy választjuk, hogy nem az anyagi juttatások a legfontosabbak, hanem hogy olyan ember mellett tudjunk lenni, dolgozni, akitől tanulhatunk, aki mellett fejlődhetünk és akire akár idolként is felnézhetünk, és persze mindemellett jól is akarjuk érezni magunkat. Ezért is van, hogy a fiatal, uralkodó generáció pályakezdői nem igazán találják a helyüket, és különösen nem találnak idolokat a munkahelyi környezetben.  Egy LinkedIn-tanulmány szerint az uralkodó generáció tagjai gyakrabban váltanak munkahelyet, mint elődeik, ugyanakkor ez a tanulmány kizárólag önbevalláson alapult. Az előző, önmegvalósító generáció tagjai és a korábbi generációk ritkábban adják meg, hogy hol dolgoznak, dolgoztak.

A legszembetűnőbb változás az információáramlás és vele együtt az információs technológia területén történt. Ezért is lehet mondani, hogy ez a fiatal generáció függ a közösségi médiától. Mindent látni szeretnénk, állandóan online vagyunk, nem akarunk lemaradni semmiről. Egy énközpontú társadalmat építünk optimistán, ám kritikusan, lustán, mégis hírnévre vágyva, ugyanis életünk minden percét szeretnénk megélni és kiélvezni. Életünk egy részét az Iphone-ok, Macbookok, Ipadek kijelzőjére tapadva éljük. Egy amerikai kutatás szerint a fiatalok átlagosan naponta 88 szöveges üzenetet küldenek el, és 70 százalékuk óránként egyszer biztosan ránéz a telefonjára. Sokan információ- vagy internetfüggésben élnek.

A generációnk kritikus az idolokkal, így nem vágyunk az életükre: követjük, figyeljük, másoljuk a stílusukat, de nem cserélnénk velük. Saját életünk van, ezért abban hajszoljuk a hírnevet. Ennek hangot is adunk a közösségi médiában: tucatjával töltjük fel az önmagunkról készített képeket vagy az életérzést közvetítő kis történeteket az Instagramra, és azokon betageljük hogy éppen kivel, hol tartózkodunk, majd megosztjuk, és várjuk a like-okat. Ennek a generációnak egy részét nem is a pénz érdekli, hanem hogy mindig tudjanak érdekeset, különlegeset, trendit, feltűnőt és követhetőt feltölteni a közösségi média oldalakra, hogy sztárként tündökölhessenek és úgy érezzék, hogy idollá váltak. A pénz csak egy eszköz, amire ennek megvalósításához van szükség.

Az idolok csodálata drasztikusan átalakult, elsősorban az online világban, az életünkbe egyre inkább beférkőző Facebook, YouTube, Snapchat, Instagram és társaik miatt. Gondoljunk bele, mennyire felgyorsult a világunk: először voltak a könyvek, majd a filmek, amik 2 órába próbálták belesűríteni azt az információt és élményt, amit egy könyv nyújt, majd jöttek a sorozatok – nekem több olyan barátom van, aki már hosszúnak érzi, ha egy filmet kell végignéznie, elég az a 30 perc, ami igazán pörgős, izgalmas és megfelelő időre leköti. De sokunknak már egy sorozat is lassú, mert minden évben csak 6-8-10 rész jön ki, aztán várnunk kell megint egy következő évadot, ezért is jött létre a YouTube, és jelentek meg ott a vloggerek. Ezek azok az emberek, illetve csatornák, akik az életük eseményeit mutatják be, heti több alkalommal, akikért a generációnk tagjai rajonghatnak, és akiknek életét irigyelhetjük. Az egyik leghíresebb például, Logan Paul, lassan 16 millióan iratkoztak fel a csatornájára, nehogy lemaradjanak az élete akár csak egy pillanatáról is. Van egy öccse, aki szintén belevágott ebbe a szakmába, ő rekordot is döntött, mivel 12 hónap alatt 12 millió feliratkozója lett. Személy szerint az egyik nagy kedvencem Jon Olsson, akit akár egyfajta idolomnak is mondhatnék, mert nemcsak a sport területén ért el nagy sikereket, de mellette üzletemberként és a magánéletében is sikeres. Gyönyörű videókat szokott készíteni, és betekintést enged vagány de fényűző életébe.

Ha saját magamról kéne írnom, és az én életemen keresztül kéne bemutatnom a generációnkat, akkor azt tudnám mondani, hogy olyan embert tartok idolnak, aki minden téren letett az asztalra valamit. Számomra az egyik ilyen ember az édesapám, aki szerint bármit kezdhetünk az életünkben, csak legyünk benne a legjobbak. Neki sikerült is, mivel az egész világon ő az egyik legelismertebb anatómus, mellette a magánéletében is szenzációs sikereket ért el: még mindig együtt van a családunk, édesanyámmal több mint 40 éve ismerik egymást, mindemelett úgy irányít egy egyetemet, ahogy azt kevesen tudnák.

Persze több ember is van, akire felnézek, és példaképemnek tartok, ott van pl. Lázár Zoltán, aki nemcsak a CBA egyik tulajdonosa, de mellette 8-szoros világbajnok fogathajtásban, együtt van a feleségével, imádja a kisfiát, és mindemellett nem egy beképzelt alak, hanem közvetlen, jó fej. Persze megemlíthetném Elon Muskot is.  Ő azért egy kicsit más szinten van, számomra már nem kézzelfogható, elérhető, bár nagyon szeretnék én is az övéhez hasonló sikereket elérni. Azt hiszem, Elon Musk az egyik legfontosabb idol a mi világunkban, sokunk számára. Nagyon tetszett, amit régebben mondott, hogy olyat hoz létre, ami számára igazán fontos: nem akart kézpénzzel fizetni, ezért létrehozta a PayPalt, nem akart benzines autóval járni, és környezetbarátabb jövőt szeretett volna, ezért létrehozta a Teslát, de megemlíthetném a SpaceX-et, a Solarcityt vagy akár a Zip2-t is.

A generációnk minden percet szeretné kiélvezni és megélni. Fontos, hogy olyan embert, olyan idolt kövessünk, aki utat mutat és segít elérni a céljainkat, a munkában és a magánéletben is.

Kezdjen el gépelni és üssön egy entert a kereséshez