UNIQUE EXPERTISE: TRENDBEN A NAGYOK ELŐTT

Egyre többször lehet olvasni a prémium termékek és szolgáltatások jelentőségéről , arról viszont már kevesebben értekeznek, hogy a prémiumon belül is léteznek különböző „szintek”. Mondhatjuk azt, hogy a csúcskategóriát ezek közül a „unique expertise” köré csoportosítható szolgáltatások jelentik. Többek között erről is kérdeztük Földi Tamás IT technology strategist-et, a Starschema CEO-ját.

Lehet, hogy fura lesz a kérdés, de sok emberben él az a félreértés, hogy prémium szolgáltatást annak a legkönnyebb megálmodni, aki prémium körülmények között nőtt fel. Mi erről a véleményed?

Ha ez így lenne, akkor most nem engem kérdeznétek „unique expertise” témában. Hogy az álmoknak mennyire nem szabnak gátat a gyermekkor körülményei, arra én vagyok a legjobb példa. Egy panelrengeteg 46 nm-es kis lakásában nőttem fel és hát bár kis korom óta IT rajongó voltam, a családnak nem futotta ennek a hobbinak a hatékony megfinanszírozására.

Világszerte ismerik a Starschemat, ahogyan a nevedet is, amit egyértelműen kötnek ehhez a sikersztorihoz. Hogy éled ezt meg?

Ez így nem teljesen igaz, sőt! A szűkebben vett szakmai elit számára a jelenlegi titulusom egy igen korán és intenzíven indult karrier újabb állomása.

Mit kell tudni a fiatal Földi Tamás szakmai útjáról?

Hát, csak a főbb állomásokat említve: 2001-ben, 21 évesen, tejfölös szájú IT szakemberként már tagja voltam a Compaq/HP high-performance computing csapatának, akikkel olyan kiemelt megrendelőknek dolgoztunk, mint a CERN vagy épp az Amerikai Védelmi Hivatal. Nem sokkal később egy olasz félvezető teszteléssel foglalkozó mérnökcsapat tagjaként memória és processzor fejlesztéseken dolgoztunk. Saját BI eszközt fejlesztettünk saját programozási nyelven, ez volt a BarieMAT, saját adatbázis kezelővel, saját vizualizációs eszközöket alkalmazva. Ezek az akkori IT tudást alapul véve igen nagy szakmai elismerést jelentett a csapat számára, így számomra is.

Szakmai körökben mivel kapcsolatban emlegetnek leginkább téged?

Rendelkezem CISA (Certified Information Systems Auditor) jogosultsággal, amely szakmailag kiemelkedő jelentőségű megbízásokat jelent számomra. E mellett Tableau Zen Master vagyok, amely pozíciót jelenleg kevesebb, mint húszan jegyeznek a világon és az adatvizualizáció terén a legmagasabb elismerésnek számít. De természetesen a Starschema is komoly szakmai elismerést hoz számomra, hiszen részese vagyok annak a folyamatnak, amelynek során egy nemzetközi elitben is elismert Eastern-European start-up-ot olyan szintre tudtunk építeni, ahol már nem start-upnak hívják többé. Megoldásainkat pedig valóban komoly üzletemberek használják saját bizniszükben, így ügyfeleink között az Apple, a Netflix vagy a Facebook is ott vannak, csak hogy egy pár, az IT területen meghatározó szereplőt említsek. Így még nagyobb elismerés számomra, hogy hozzá tudunk járulni IT oldalról az üzletük fejlesztéséhez.

Akkor itt az alkalom, hogy megkérdezzem. Sokat lehet arról hallani és olvasni, hogy a Starschema-nak újabb jelentős tőkebefektetést kínálnak. Tudjuk, hogy sikeresek vagytok, de azt kevesebben tudják, hogy konkrétan mi is az a tudás, ami kiemel benneteket a big data világából?

Jelenleg épp az új nemzetközi stratégiánkat építjük, és ennek keretében több speciális műhelymunkán vagyok már túl. Ezeken az egyik fő téma volt, hogy mindenki abban akar a legjobb lenni, amit nap mint nap csinál, de belülről nehéz látni, hogy konkrétan miért is vagyunk különlegesek a megrendelőink számára. Számomra nyilván a szakmai tudás mélysége a magyarázat, de üzleti stratégiai szempontból más a helyzet. Pontosan erre világítanak rá a bennünket támogató stratégiai csapat. Az IT piac jelentős átalakuláson megy keresztül. A legfőbb trend, hogy a trendy-fancy start-upok technológiai tudásban messze megelőzik a nagyvállalatokat. Olyan meghökkentő újítások jönnek ki a piacra, amelyre egy nemzetközi óriásszervezet nem tud reagálni. Ennek köszönhetően a tradicionális nagy IT cégek piaci szerepe folyamatosan gyengül. Egyre több esetben kérnek fel arra bennünket, hogy felhasználva big data oldalról szerzett nagyvállalati tudásunkat, hozzátéve a start-upok terén szerzett konkrét gyakorlati tapasztalatinkat, adjunk tanácsot arra vonatkozóan, hogyan, milyen irányba és milyen aktuális start-up újdonságokkal fejlesszék a nagyvállalatok saját üzletüket.

Vagyis kvázi egy trendelemzésen alapuló fejlesztési tervet kapnak tőletek?

Ez a tanácsadási tevékenységünk része, amelynek én vezetek. Ezek jelenleg kötetlen megbeszélések, információcserék, de a jövőben ebbe az irányba szeretnénk határozottabban elindulni. Igény bőven van rá, nálunk pedig rendelkezésre áll a tudás és a szakmai elismertség. Ez tulajdonképpen IT technológiai stratégia, annak is a tanácsadás része, amely egy vadonatúj terület a nemzetközi porondon is.

Értem! Akkor valahol ennek is köszönhető, hogy augusztus végén az USA-ba költözöl a családoddal együtt?

Igen. A Starschema jelenleg igen impozáns ügyfélkörrel rendelkezik, amely ügyfeleknél a legspeciálisabb csúcsfeladatokat kapjuk meg. Viszont ezen túl szeretnénk lépni és a cég teljes portfólióját szeretnénk bemutatni számukra, amely ismertségben és persze üzleti eredményekben is egy következő szintet jelent számunkra. Ehhez viszont már kell a fizikai jelenlét is. Sokat fogok hazautazni, hiszen a magyar központ, az ott dolgozó emberek nagyon fontosak a számomra.

Vagyis elmondhatjuk, hogy a Starschema, és vele együtt te is, egy magasabb szintre lép? Több start-up fel tud fejlődni egy normál céges szintre, de a nemzetközi piacon történő igazi jelenlét nagyon keveseknek sikerül. Mire kell figyelni ilyenkor?

Először is arra, hogy igazi szakemberekkel dolgozzunk a stratégián! Olyan szakemberekkel, akik nem csak hallottak az USA-ról vagy valaha elemezték azt, hanem ott is éltek. Viszont egy igazán hatékony piacra lépéshez ismerni kell a magyar sajátosságainkat is, tudni kell a magyarok megítélését a kiszemelt lokációkban. Tehát a stratégia építésben ez a két tudás elengedhetetlen és nagyon nehéz megtalálni egy helyen. És persze ott van még az imádott értékesítés. Hiszen a feladat mégiscsak az eladás és ahhoz tökéletes amerikai fókuszú, viszont a magyar sajátosságokat tartalmazó sales stratégia szükségeltetik.

Ha egy év múlva készítünk veled interjút, min kell túllenned ahhoz, hogy egy elégedett Földi Tamással beszélgessünk?

Akkor leszek elégedett, ha azt tudom mondani, hogy üzletileg már nem csak „megvetettük a lábunkat” a tengerentúlon, hanem a komoly IT partnerek közé sorolnak bennünket a legnagyobb cégek is.

Kezdjen el gépelni és üssön egy entert a kereséshez